Zondags Zondigen met kipshoarma

Ja, ik vind het op zondag best lekker om af en toe eens voor het diner iets te eten, dat niet helemaal gezond is. Ik ben een groot fan van shoarma! Lekker, makkelijk en niet zo duur! Shoarma bestaat uit een hoop dingen die niet bij mij passen: ik vind varkensvlees niet zo lekker, ik kan niet zo goed tegen wit brood en ik kan niet zo goed tegen een overdaad aan knoflook(saus). Dat neemt echter niet weg, dat ik het gewoon lekker wil eten!

De shoarma die voorverpakt in de supermarkt ligt bevat bijna altijd varkensvlees. Van oorsprong wordt shoarma gemaakt van lamsvlees. Veel lekkerder dan varkensvlees, maar nog steeds een vette(re) vleessoort. Daarom koos ik dit keer om shoarma zelf te maken van kip. Hiermee bespaar ik mezelf een hoop e-nummers, suikers en zout en is het nog lekkerder ook!

Ik keek overigens weer in de supermarkt achterop het potje shoarma kruiden wat ik nodig had en klaar is kees, of hem, shoarma.

Benodigdheden:

  • 1 ui
  • 1 teentje knoflook
  • 2 kipfilets of een verpakking met kipfilethaasjes (ik kocht dit keer haasjes, want die waren in de aanbieding)
  • 1 eetlepel piment
  • 1 theelepel kruidnagel, komijn, kurkuma en paprikapoeder
  • peper en zout
  • 1 rode paprika of puntpaprika
  • zakje ijsbergsla
  • pita broodjes
  • knoflooksaus en shoarmasaus

Bereiding:

Pak een snijplank en een kom. Snijd de knoflook in grove stukjes. Pel en snipper de ui. Doe de knoflook en de ui in de kom. Snijd de kipfilet in reepjes. Het moeten wel een beetje dunne reepjes zijn. Doe de gesneden kip in de kom. Doe er een beetje olijfolie bij. Voeg vervolgens alle specerijen toe en roer door. Beetje peper en zout erdoor. Proeven is nu niet aan te bevelen. Rauwe kip komt je rauw op je dak. Het beste kan je de kip even een uurtje laten staan, zodat alle smaken er goed intrekken. Het hoeft echter niet.

Verwarm de oven voor op 200 graden. Bak de kip in de pan. Als de kip bijna gaar is de paprika toevoegen. Leg de pitabroodjes in de voorverwarmde oven voor ongeveer 6 minuten. De kip uit de pan even proeven. Naar smaak peper en zout toevoegen. Serveer de pitabroodjes samen met de sla en de saus. Laat iedereen zelf kiezen hoeveel shoarma ze willen. Eet smakelijk!

  • Speciaal voor deze gelegenheid heb ik hier een mooi filmpje van gemaakt! Als je het leuk vond, laat dan even een reactie achter.
  • Doordat de kipshoarma zelfgemaakt is en goed gekruid en daardoor lekkerder eet ik automatisch minder saus. Scheelt weer calorieën!
  • De pita broodjes laten zich uitstekend roosteren in de broodrooster! Die van mij is helaas gesneuveld, waardoor ik de oven moet gebruiken.

You may also like

One comment

  • Isabel 22 februari 2017   Reply →

    Goed bezig ?????

Leave a comment