Salade met geitenkaas

Lekker als lichte avondmaaltijd of goede lunch: salade met geitenkaas! omnomnom

Benodigdheden:

  • 1 pakje geitenkaas blanco
  • 1/4 komkommer
  • rucola sla
  • cherry tomaatjes
  • 3 a 4 walnoten
  • walnootolie (optioneel, gewone olijfolie kan ook)
  • dadels (optioneel)

Verwarm de oven voor op 180 graden celcius. Leg de geitenkaas op een bakpapiertje in de oven, zodat de gesmolten kaas er niet uit loopt. Doe de geitenkaas +/- 15 minuten in de oven. Ik doe hem daarna altijd nog even een minuutje of 10 onder de grill voor een krokant korstje. Snijd de komkommer 3x horizontaal en 3x verticaal in. Snijd daarna de komkommer in plakjes, zodat er allemaal blokjes uit vallen. Halveer de cherry tomaatjes. Doe de rucola, samen met de komkommer en tomaatjes in een kom. Kraak de walnoten en hak ze grof (of koop gewoon een doosje walnoten bij de supermarkt). Doe de walnoten bij de salade. Roer een beetje olie door de salade. Haal de geitenkaas uit de oven en leg het bovenop de salade. Eet smakelijk!

Opties: dadels in kleine stukjes snijden en door de salade mixen. Dadels geven de salade net even dat zoete dat zo goed bij geitenkaas past. Een appeltje kan je ook nog gebruiken in plaats van dadel. Kies dan wel voor een wat zoetere rode appel als bijvoorbeeld een Jonagold of een Royal Gala.

Let echter wel: dadels bevatten veel fruitsuiker en doordat het gedroogd fruit is worden alle suikers geconcentreerd. Walnoten bevatten een groot aantal calorieën, maar zijn ook supergezond! Ze hebben niet voor niets de vorm van je hersenen als ze uit de dop komen (nee grapje). Een klein handje noten per dag is prima, maar overdrijf het niet. Voor je het weet zit je op een hoge hoeveelheid aan calorieën. Kijk ook uit met hoeveel olie je gebruikt. Same old story. Gezond, maar calorierijk. Niet te enthousiast oliën dus! En ja, de geitenkaas! Ook calorierijk, maar wel verzadigend.

 

You may also like

Leave a comment