M U G C A K E ! !

Op zaterdagochtend ga ik altijd naar mijn sportclubje. Go Move It! heet het en moven moeten we zeker! Het is een soort fitness interval training met (zware) gewichten en intensieve oefeningen als burpees, jumplunges, mountain climbers en jumpsquats. Soms gelukkig ook gewone squats of simpel buikspieren, maarrrr een aantal van deze killers zit er ook vaak tussen. And I love it! <3

Intensief sporten dus. Ik sport altijd graag op een banaan en een kop koffie. Dan ga ik als een malle. Maar daarna heb ik meestal (zo rond een uur of 12, half 1) honger als een beer. Dan moet er voer in. En het liefste krachtvoer. Dus kies ik eigenlijk altijd eiwitrijk eten, omdat mijn spieren dat wel zo prettig vinden. Eiwitten helpen namelijk om je spieren te herstellen.

Meestal bak ik dan een uitgebreide omelet, maar helaas. Gister niet! Ik besloot gisteren om te gaan voor makkelijk. Ik had niet veel tijd.

Ik volg zelf al een tijdje een aantal food– en fitnessblogs en kreeg daar het idee van om eens een ander ontbijt te proberen als anders, namelijk de mugcake. Een mugcake is een soort, ja hoe moet je het noemen, cake, soufflé achtig ding uit een ‘mug‘, in het Nederlands ook wel een mok (beker). Ik heb het nooit eerder gemaakt, omdat één van de ingrediënten havermout is en ik vind dat erg vies. Echter liep ik laatst tegen havervlokken aan, proefde het, vond het best lekker en doe ik het tegenwoordig door de yoghurt. Wat blijkt: het kan ook met havervlokken! Hoera!

Het basisrecept is supersimpel:

  • 1 rijpe banaan
  • 1 ei
  • 2 eetlepels havervlokken (of havermout)

En ik deed er voor de fancyheid nog door:

  • 1 eetlepel cacaonibs (100% pure cacao)
  • 1 eetlepel cacao poeder

Maar je kunt er eindeloos mee variëren! (denk blauwe bessen, kokos, goji bessen, kaneel, appel, gedroogd fruit ga zo maar door)

Bereiding:

Kerf een banaan verticaal in en snijd hem horizontaal in stukjes. Prak de banaan in een magnetronbestendig schaaltje met een vork. Breek het ei en voeg het bij de banaan. Roer het even goed door. Doe de havervlokken (cacaonibs en cacao) erbij en roer door. Als je cacao gebruikt let dan goed op. Als je erg enthousiast gaat roeren, krijg je een chocolade stuiffestijn. Roer totdat het een dikkige massa wordt. Je kunt het overgieten in een beker of wat dan ook, maar ik gebruik gewoon een schaaltje. Zet het in de magnetron voor 2,5 minuut op 900 watt. Daarna even de randjes lossnijden, eruit lepelen en smullen maarrrrrr!!

  • Ik at dit dus als lunch, met 3 eetlepels Skyr (eiwtirijke Ijslandse yoghurt) en bevroren blauwe bessen!
  • Het is heel voedzaam en heeeeeel vullend!
  • Er zijn mensen die problemen hebben met magnetronstraling. Nou ik mooi niet! Maar je kunt dit ook in de oven maken, maar dan is het niet in 2,5 minuut klaar. Dan gok ik op 20 minuten op 180 graden ofzo. Ik zou zeggen, probeer dat eens uit! 🙂
  • Als ik dit eet als ontbijt, dan heb ik echt meestal pas rond 1 uur, half 2 honger!
  • Ik vind dit als ontbijt echt heel fijn, omdat het snel klaar is en lekker warm! (Yoghurt vind ik vaak zo koud, meh)

You may also like

Leave a comment