Chicken CoCo Curry

Deze curry van kip is supersmakelijk en niet al te moeilijk te maken. Vroeger gebruikte ik voor dit soort curry’s altijd een zakje uit de supermarkt, totdat ik mij ging verdiepen in de ellenlange ingrediëntenlijst. Tip van mij: als je een favoriet gerecht uit een pakje of zakje wil maken, maar niet de verschillende conserveermiddelen erbij wilt eten kijk dan in de supermarkt op de ingrediëntenlijst van het pakje. Maak er desnoods een foto van. Als je een gevulde kruidenkast of -rek hebt, kom je namelijk al heel ver om de inhoud van het zakje na te maken. De verschillende kruiden en specerijen op de ingrediëntenlijst kan je net zo goed zelf gebruiken om bijvoorbeeld een marinade te maken.

Bij deze curry eet ik zelf altijd zilvervliesrijst. Zilvervliesrijst is gezonder dan gewone witte rijst, omdat het vliesje nog om de rijst zit en daardoor meer vezels bevat. Goed voor de spijsvertering dus!

Benodigdheden voor 2 personen:

  • 2 Kipfilets in blokjes (ik ben dus echt superduperlui en koop voorgesneden blokjes, maar zelf kipfilet snijden kan natuurlijk ook! :))
  • 2 teentjes knoflook
  • 1 rode ui
  • 1 rode paprika
  • Klein stukje verse gember
  • 1 theelepel ketoembar en piment (gewoon verkrijgbaar bij de supermarkt)
  • 1 eetlepel kerrie
  • Peper en zout
  • 1 blikje kokosmelk (kijk goed op het etiket, sommige varianten bevatten room of suiker als extraatje)
  • kokosolie of olijfolie om in te bakken
  • +/- 100 gram zilvervliesrijst
  • eventueel koriander om te garneren

Bereidingstijd: 30 minuten

Snijd de kipfilet alvast in blokjes. Pel de tenen knoflook en hak ze in kleine blokjes. Verhit de olie in een hapjes- of wokpan. Doe de knoflook erbij en laat op een heel laag vuurtje rustig zijn smaak afgeven. Schil en snipper ondertussen de ui. Voeg de ui bij de knoflook in de pan. Snijd naar smaak een deel van de gember af. Schil het en snijd het in hele kleine blokjes. Hak het desnoods met een groot keukenmes fijn. Voeg de gember bij de knoflook en de ui en roer om. Voeg de kerrie, ketoembar en piment toe. Roer het goed door elkaar en laat een minuutje zachtjes pruttelen, zodat alle specerijen hun smaak goed af kunnen geven.

Voeg nu de kipfilet bij het mengsel in de pan. Laat op een matig vuur de kip goed aanbraden, zodat het een knusprig korstje krijgt. Ondertussen snijd je de paprika in stukjes. Als de kip gaar is (even een stukje uit de pan pakken en doorsnijden: als het wit is aan de binnenkant is het gaar) voeg je de paprika toe. Even een minuutje mee laten bakken en dan de kokosmelk erbij doen. Beetje doorroeren. Beetje peper en zout toevoegen. Nu de kokosmelk op een zacht vuurtje laten pruttelen, totdat hij indikt. Zet de rijst, terwijl de curry pruttelt, op met water (2 hoeveelheden water op 1 hoeveelheid rijst). Ik eet de rijst hier als bijgerecht en houd ongeveer 50 gram per persoon aan. De hoeveelheid die men eet kan echter verschillen, dus voor de Giganotosaurussen onder ons: maak gerust meer. Als het water begint te koken zet je het vuur iets zachter en laat je het een minuut of 8 droogkoken. De rijst is gaar als het niet meer hard is, maar wel nog een stevige bite heeft.

Als de curry een dikke saus is geworden en tijdens het koken dikke lavabubbels produceert is het gerecht klaar. Hier moet je echter wel een beetje geduld mee hebben. Het indikken duurt ongeveer een minuut of 10. Als het erg traag gaat, kun je ook gewoon het vuur onder de curry hoger zetten. Proef of de curry goed op smaak is. Voeg anders nog extra kruiden toe. Schep de curry op de borden, leg er een voor jou goede hoeveelheid rijst naast en garneer eventueel met koriander. Eet smakelijk!

Tips:

  • Bovenstaande hoeveelheden zijn een schatting. Ik ga zelf meestal af op mijn eigen smaak. De een houdt van sterkere smaken dan de ander. Gebruik desnoods meer of minder gember, kerrie, ketoembar, piment en peper of zout. Proeven is hierin altijd erg belangrijk! Het gebruik van specerijen is ook een beetje oefenen 😉
  • Je kunt de rode ui gewoon vervangen voor een witte. Een rode ui is iets scherper van smaak, dat ik persoonlijk goed bij kokos vind passen. Maar smaak is gelukkig maar relatief.
  • Dit gerecht leent zich ook uitstekend voor een beetje pit. Ben je fan van pepers? Roer er dan in het begin, voordat je de kip toevoegt, nog wat gedroogde chili door. Of snijd een rode peper in dunne ringetjes, dat kan ook.
  • Kokosmelk bevat relatief veel vetten, maar wel gezonde vetten. Daarbij bevat het ook een beetje natuurlijke suiker. Ook is kokosmelk erg calorierijk. Je kunt ervoor kiezen om een currysaus te maken van bijvoorbeeld yoghurt of kwark om het magerder te maken. Ik vind de hoeveelheid aan calorieën en vetten echter niet zo erg, omdat het gerecht voor de rest mager vlees, groenten en vezelrijke rijst bevat.
  • Ik gebruik zelf geen koriander, omdat (ik vind dat) het smaakt naar zeep. Voor de mensen met veel korianderliefde: ik zou zeker verse koriander door dit gerecht gebruiken. Het is een kruid, dat veel gebruikt wordt in de oosterse keuken en goed past bij de kerrie en kokos smaken. De foto’s met koriander zijn dan ook het bord van mijn vriend muhahah.
  • Katoembar is inderdaad gemalen (en gedroogde) koriander. Vreemd genoeg lust ik dit weer wel. 🙂

You may also like

One comment

  • Karin van der Linden 9 januari 2017   Reply →

    Hey Charly, wat leuk dit!!!
    Ik volg je hoor…

    Grtjs,
    Karin (lnn)

Leave a comment