Indiaas Naanbrood

Naan naan naan naan – supersimpel – superlekker

De laatste tijd ben ik weer helemaal bezig op het gebied van de Indiase keuken! Heerlijk vind ik het! Vooral de specerijen die ze in India gebruiken zijn bij mij favoriet! Eerder maakte ik al met deze specerijen deze pittige tonijn met rijst.

Het allerlekkerste vind ik bij Indiase gerechten een Indiaas naanbrood. Echter zijn de naanbroden uit de super behoorlijk bewerkt en dat is echt zonde! Naanbrood is namelijk echt heul erg supersimpel te maken! Je hebt alleen nodig: yoghurt en zelfrijzend bakmeel. That’s it. En dan nog de dingen toevoegen die je lekker vindt. Ik houd heel erg van knoflook, dus hierin zit een flinke hoeveelheid knoflook! Daarbij is knoflook ook nog eens gezond! Win win dus! 🙂

Indiaas naanbrood voor 4 kleine broden

Je hebt nodig:

  • 150 ml volle yoghurt. Ik gebruik graag Griekse yoghurt. Goed qua structuur, goed qua heerlijkheid (wel erg vet hehehe)
  • 200 gram zelfrijzend bakmeel
  • Peper en zout
  • 2 flinke tenen knoflook
  • peper en zout

Bereiding:

Doe de yoghurt en het zelfrijzend bakmeel in een (beslag)kom. Het is erg aan te raden om het goed af te wegen, anders wordt jouw deeg misschien te nat of te droog. Snijd de tenen knoflook in stukjes en hak ze daarna nog even grof. Je kunt ook een knoflookpers gebruiken voor extra gemak, maar dit wordt in de culinaire wereld niet gewaardeerd 😉 . Voeg de knoflook, de peper en zout (hoeveel je zelf wilt) toe. Roer alles nu eerst met een vork even door, anders zitten meteen je handen onder de yoghurt… Als het een beetje een droog deeg is kun je met je hand nog even goed kneden tot het een beetje elastisch wordt. Vorm er daarna vier ballen van.

Strooi een beetje zelfrijzend bakmeel op het aanrechtblad/snijplank/bakpapier whatever je prettig vindt en bestuif ook je deegroller! Leg het bolletje deeg erin en druk met je hand een beetje plat. Draai hem om (tegen het plakken) en herhaal. Rol het met de deegroller uit tot een plat deeg. Let er wel op dat het nog steeds in de pan past haha. Herhaal dit proces bij de andere drie bollen.

Verhit tot slot een koekenpan met antiaanbaklaag op een middelhoog vuur. Leg er een uitgerold naanbrood in. Bestrijk de bovenkant met een beetje olie en strooi er nog wat grof zeezout over. Na 3 minuten het brood omdraaien en nog eens 3 minuten bakken! Eet smakelijk!

Tips:

  • Als je het zo mager mogelijk wilt houden kies dan voor gewone volle yoghurt of voor Griekse yoghurt met 0% vet.
  • Gebruik absoluut geen magere yoghurt, want dan valt de structuur voor het brood weg.
  • Je kunt de olie weglaten als je wilt bij het naanbrood. Hij krijgt er alleen wel een mooiere kleur van en het brood wordt net even wat knapperiger.
  • Wist je dat bij het snijden van de knoflook je de uiteinden eraf moet snijden en vervolgens het schilletje met de lengte van de teen mee in moet snijden? Dan trek je het velletje zo van de knoflook af! Supermakkelijk!
  • Ik waarschuw je: als je eenmaal zelfgemaakt naanbrood hebt gegeten, wil je nooit meer anders bij je curry! 😉
  • Ik eet er trouwens bijna geen rijst meer bij. Naanbrood én rijst samen bevatten toch best wat koolhydraten. Ik kies dan tussen het een of het ander! 🙂

You may also like

Leave a comment